De verhoging van het maximum gewicht is gewenst omdat deze bestelauto’s door de batterijen veel zwaarder worden. Wanneer de grens van 3500 kg gehandhaafd zou worden, zou dit ten koste gaan van veel laadgewicht. Het Europees Parlement herkende dit dilemma en heeft daarom nu ingestemd met het toestaan van een hoger maximaal totaal gewicht van de bestelauto.
In Nederland is er voor deze auto’s al een uitzonderingspositie gecreëerd maar die loopt op 1 juli af. Het is nog onduidelijk of de nieuwe regelgeving dan al in de wet is vastgelegd of dat er nog een uitzonderingspositie blijft.
Een andere versoepeling die het Europees Parlement wil, is dat 17 jarigen die een rijbewijs hebben al zonder begeleiding met deze bedrijfsauto’s mogen rijden. Ook dit moet echter eerst in nationale wetgeving worden vastgelegd.

Bron: Cumela

Ook interessant

De arbeidsmarkt van de toekomst: uitdagingen en kansen voor de GGI-sector

De arbeidsmarkt verandert snel, ook in de sectoren Groen, Grond en Infrastructuur (GGI). Technologische vooruitgang, duurzaamheid en een focus op goed werkgeverschap vragen om een...

Lees verder
gevaarlijke stoffen

Weet jij altijd wat gevaarsymbolen betekenen?

Verkeerd gebruik van gevaarlijke stoffen kan leiden tot ernstige ongevallen en of gezondheidsschade. Lees daarom altijd goed de etiketten op de verpakking. Zodat je weet...

Lees verder

Vraag een gratis ongevalsonderzoek aan bij Stigas

Bedrijfsongevallen kunnen iedereen overkomen, maar niemand zit erop te wachten. Vaak wordt gedacht dat het ‘domme pech’ is, maar de oorzaken zijn meestal gerelateerd aan...

Lees verder