Het Kadaster of jouw serviceprovider hebben de 1e beheerders inmiddels geïnformeerd over deze wijziging. Vanaf 1 juli moet je inloggen via eHerkenning om bij sommige documenten van het Kadaster te komen. Daarmee verkleint het Kadaster de kans op misbruik bij het gebruik van deze openbare registers.
KLIC-meldingen op MijnKadaster
Maak je alleen gebruik van MijnKadaster voor het maken van KLIC-meldingen dan geldt:
- Ben je (1e) beheerder, dan moet je in MijnKadaster een persoonlijke eHerkenning op niveau 3 hebben en deze koppelen aan MijnKadaster.
- Ben je een gebruiker die alléén een KLIC-graafmelding, KLIC-oriëntatieverzoek of KLIC-calamiteitenmelding als diensten heeft (je bent dus geen beheerder), dan heb je geen eHerkenning nodig. Ook na 1 juli kun je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Maak je ook gebruik van substantiële diensten, zoals Netbeheerders diensten of Kadaster Online of Kadata-internet dan moet je wél een persoonlijke eHerkenning op niveau 3 hebben. Een overzicht van de substantiële diensten kun je vinden op: https://www.kadaster.nl/zakelijk/eherkenning/mijn-kadaster-en-eherkenning
Controleer gebruikersrechten
Ben je (1e) beheerder dan adviseren we je op korte termijn in te loggen op MijnKadaster. Je kunt daar de gebruikersrechten van alle medewerkers controleren. Als een gebruiker alleen gerechtigd is voor de diensten KLIC-graafmelding, KLIC-oriëntatieverzoek of KLIC-calamiteitenmelding dan hoef je er geen persoonlijke eHerkenning aan te koppelen. Zorg dus dat alle overige machtigingen uit staan! Als er andere machtigingen zijn aangevinkt, kan deze gebruiker vanaf 1 juli namelijk niet meer inloggen zonder persoonlijke eHerkenning!
Om de impact te bepalen voor jouw organisatie en te weten welke noodzakelijke acties je moet uitvoeren, heeft het Kadaster voor de 1e beheerders een beslisboom opgesteld.
Inloggen in MijnKadaster
Het is al mogelijk om via eHerkenning in te loggen op MijnKadaster. Bekijk de korte instructievideo van het Kadaster om te zien hoe het werkt.
Voor vragen specifiek over het Kadaster neem je contact op met hun klantenservice. De medewerkers van de klantenservice zijn bereikbaar via telefoonnummer (088) 183 60 30.
KLIC-meldingen via serviceproviders
Indien je KLIC-meldingen doet via een serviceprovider, dan geldt dat voor elke organisatie die in MijnKadaster als klant voorkomt de (1e) beheerder(s) een persoonlijke eHerkenning op niveau-3 moet(en) hebben. Anders kun je ná 1 juli niet meer inloggen om bijvoorbeeld nieuwe gebruikers aan te maken of aan bestaande gebruikers diensten toe te kennen of af te nemen.
Er is een filmpje gemaakt om te controleren wie eerste beheerder is zodat je weet wie eHerkenning nodig heeft. Eén medewerker kan met eHerkenning voor meerdere organisaties gemachtigd worden om te handelen. Zo hoef je niet voor elke organisatie, regio of bedrijf apart eHerkenning aan te vragen.
De wijziging rondom eHerkenning heeft geen impact op de manier hoe gebruikers bij Klic Beheer of in de Klic App inloggen.
Ben je gebruiker van GOconnectIT en heb je vragen dan neem je contact op met hun Servicedeskteam via servicedesk@goconnectit.nl
Bron: Cumela